Direktlänk till inlägg 27 december 2011
Nästa vecka ska jag, och många andra vänsterpartister, ut och åka. Vår partikongress äger rum i Uppsala och ett bra och enkelt sätt att ta sig till och från är med tåg. Eller?
Under annandag jul bröt stormen Dagmar ut och gjorde stora delar av Norrland strömlöst och väglöst - för att inte tala om järnvägslöst. Flera dagar innan gick det ut information i nyheterna om att tågtrafiken skulle ställas in i Norrland (norr om Gävle). Detta för att förebygga att tåg blev stående på linjen utan ström när träden skulle falla ner över ledningarna. Det var väl bra, tänker kanske resenären, då vet jag det och kan ta bilen eller flyget istället.
Inte alls bra, säger jag. Tågkaoset är ett fruktansvärt misslyckande och det beror på att man under årtionden har rustat ner järnvägen. Avregleringar och indraget underhåll har försämrat och försämrar den infrastruktur som funnits i 150 år. Det är inte bara under stormarna som järnvägen fallerar. Tvärtom så är det mer regel än undantag bland vana resenärer att tåget är försenat. Själv åker jag tåg lite då och då. Både lokalt och till andra delar av Sverige. Jag har hittills haft en hel del tur. Något som andra passagerare uttrycker förvåning över. De verkar bli positivt överraskade varje gång de överhuvudtaget kommer fram(!)
Hur systematiskt järnvägen har brutits ner förstod jag inte förrän jag läste Mikael Nybergs utmärkta bok "Det stora tågrånet".Läs den!
I början av december hade riksdagen en utfrågning om järnvägen. Både Trafikverket, SJ och andra bedyrade att NU skulle man vara förberedda. De hade satsat sååå mycket pengar på både nya snöröjningsmaskiner och annat så nu skulle det fungera.
Dock så nämndes något som kallades "planerad reduceringsplan". Det betyder alltså att de i förväg ska besluta vilka tåg som ska ställas in, utifall något skulle hända ... de kallade det att arbeta "proaktivt" ...
Proaktivt, my ass ... Arbetar proaktivt gör de som underhåller och planerar för utvidgning och kapacitetsökning (dubbelspår) av järnvägsnätet. Det som de gör istället är att lägga ner järnvägen sakta men säkert. Industrin slutar transportera på järnvägen p.g.a osäkra leverenstider och höjda banavgifter och går över på - lastbil. Underbart! Hur ska Sverige klara av koldioxidmålen när vi ÖKAR lastbilstrafiken? Vilka miljövinster är det som man förväntar sig av en ökad lastbilstrafik?
I Norge har man satsat ordentligt för att klara av svåra vintrar. Vad har man då gjort? Jo, lagt pengar på högre bemanning och fler snöröjningsmaskiner. Så enkelt kan det vara ibland.
Varför kan vi inte börja med något så enkelt som trafikslagsneutrala avgifter (nu har ju banavgifterna höjts så det blir dyrare att frakta med tåg). Det skulle ge ekonomiska incitament för mer klimatneutrala transportslag (inte bara tåg förstås). Fasta priser på biljetterna vore också trevligt, men det är väl att hoppas på för mycket ...
Sedan har vi det där med kapacitetsbristen, men det är väl den som regeringen löser i och med att man försämrar villkoren. Då försvinner ju godstransporterna. Och när tågen står stilla eller blir inställda - ja, då försvinner ju passagerarna.
Snipp, snapp, snut, så var tågsagan slut!